La segona edició de Barcelona Wine Week (BWW) articularà diverses accions sobre viticultura, investigació, mercat nacional i internacional i tasts que oferiran una visió global dels diferents factors que configuren el sector: des de l’elaboració fins a la viticultura i la fase comercial.

A Espanya hi ha plantades prop de 150 varietats autòctones de raïm, i BWW pretén visibilitzar-les i donar-los projecció internacional per incrementar el seu atractiu davant del comprador internacional. Aquestes varietats històriques també susciten un gran interès sectorial per la seva resistència i contribució a la preservació del medi ambient.

D’aquesta manera, les varietats autòctones i autoresistents com a referents d’una agricultura sostenible i de lluita contra el canvi climàtic constituiran l’eix temàtic del saló, que pretén “reivindicar i dignificar aquest tipus de ceps autòctons, que representen únicament el 25% del total de vinya plantada”, explica la seva responsable Marta Macías.

Així, BWW presentarà una retrospectiva de l’evolució del vi a Espanya en els darrers 40 anys que constatarà que aquesta tendència “va creixent de forma transversal, i que la seva recuperació i ús davant de les varietats foranes es realitza tant per part de cellers petits com grans” afirma Macías.

En les diverses sessions intervindran entre altres experts, el Màster of Wine Frank Smulders, el sommelier Ferran Centelles, el catedràtic de viticultura Fernando Martinez de Toda, i els crítics José Peñín i Andrés Proensa.

Digitalització i enoturisme
Abans de la pandèmia, gairebé 3 milions de persones cada any visitaven els cellers i museus de les Rutes del Vi d’Espanya, amb una despesa propera a 80 milions d’euros a l’any. Per això, l’enoturisme com a sector de futur, les noves tendències enoturístiques derivades de l’era covid i les eines digitals per a la comunicació i la comercialització ocuparan també un lloc destacat entre les activitats de BWW.

Per a Javier Pagés, president de BWW i de la D.O. Cava, l’enoturisme té un recorregut enorme, “no només perquè ens permet acostar el producte al consumidor de primera mà, sinó perquè posa en valor i transmet els atributs inherents al vi a nivell cultural, social, de sostenibilitat i d’experiència. Si Espanya és una potència mundial tant en turisme com en vi, cal pensar que també ho serà en matèria d’enoturisme”.

Amb el suport de la Federació Espanyola del Vi (FEV), també s’abordaran les necessitats digitals que viu el sector, s’identificaran tendències i es cercaran sinergies que accelerin la transformació digital de la indústria vitivinícola, des de la producció fins a la comercialització. Per al seu director general, José Luis Benítez, “si bé el sector ja té certa maduresa digital en àmbits com la producció i elaboració de vi, la pandèmia ha suposat un fort estímul per avançar en altres aspectes com la comercialització i el màrqueting, accelerant terminis i situant la digitalització com un dels eixos actuals de l’estratègia empresarial de molts cellers”.

Gran acollida sectorial
A dos mesos de la seva celebració, BWW ja compta amb una important part del seu espai reservat (més del 80%) i amb la confirmació de més de 400 empreses i firmes distribuïdores. Al saló hi participaran més de 600 cellers, la pràctica totalitat de les Denominacions d’Origen i les marques més consolidades del mercat.

Per Pagés, “l’excel·lent acollida comercial que el sector està dispensant a BWW, amb un ritme de contractació a nivells de prepandèmia, constata que el mercat del vi dona signes de reactivació”. A favor seu juga la avantatjosa posició de l’esdeveniment al calendari internacional de fires de sector, ja que BWW serà el primer certamen de l’any 2022, tant a Espanya com als seus mercats d’influència, “la qual cosa li atorga un important avantatge competitiu respecte a altres convocatòries del sector”, subratlla Pagés.

BWW buscarà augmentar les oportunitats de negoci de les empreses expositores, propiciant-los trobades i ocasions de contacte amb compradors internacionals, distribuïdors, importadors, majoristes o detallistes amb l’objectiu d’incrementar les seves exportacions, consolidar la tendència positiva de les exportacions dels darrers mesos i reforçar el creixement en valor del vi espanyol als mercats internacionals.

Per tot això, el programa BWW Hosted Buyers convidarà més de 350 compradors internacionals de més de 40 països per dur a terme més de 4.000 reunions de negocis amb les empreses expositores. A més d’aquesta delegació de professionals internacionals – procedents majoritàriament dels EUA, Canadà, Alemanya, Regne Unit, Bèlgica i Holanda-, el programa VIP Buyers convocarà prop de 1.300 professionals nacionals del sector amb poder de decisió de compra a la distribució, l’hostaleria i el comerç acreditat.

BWW 2022 reunirà al palau 8 del recinte de Montjuïc de Fira de Barcelona tota la diversitat del vi espanyol, des de petits cellers fins a les marques més emblemàtiques i reconegudes del mercat. Com en la seva primera edició, la zona comercial s’estructurarà en dues grans àrees : BWW Lands, que acollirà els cellers organitzats per Denominacions d’Origen i altres segells de qualitat; i BWW Brands, amb les marques més emblemàtiques i reconegudes amb empreses d’equips, accessoris i serveis al sector.

Prop de 15.600 professionals van assistir a l’estrena de BWW, el febrer del 2020, un 13% procedents de 54 països.